تعطيلات را چگونه گذرانديد؟
به گزارش ايسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «با آخرين اخبار جادههاي شمالي كشور در خدمت شما هستيم.» اين جمله را در روزهاي گذشته بارها و بارها از رسانههاي مختلف شنيدهايم. باز هم تعطيلات و باز هم ترافيك جادههاي شمالي و باز هم مردمي كه گويي هيچ گزينهاي جز شهرهاي شمالي كشور براي سفر به همراه خانواده پيش رويشان نيست. تعطيلات عيد فطر براي آنها كه ميخواستند چند روزي را از ترافيك و دود و ماشين به دامن طبيعت پناه ببرند، پرترافيكتر از هميشه بود.
تفريح
رسانههاي مختلف اخبار لحظه به لحظه وضعيت جادهها را پوشش ميدهند و مسئولان راهور ناجا از مردم ميخواهند به علت ترافيك سنگين مسير برگشت به تهران، زمان بازگشتشان را به تعويق بيندازند. رانندهها در شهرهاي شمالي كشور تا جايي كه توانستهاند فيتيله قيمتها را بالا كشيدهاند و در مواردي حتي با بالاترين قيمتها هم حاضر نيستند، راهي تهران شوند و ساعات پاياني تعطيلات را در ترافيك بگذرانند.
ماجرا از آنجا شروع شد كه خودروهاي توليد داخل را با تسهيلات ويژه در اختيار عموم قرار دادند. ماجرا از آنجا شروع شد كه خريد خودروي شخصي تبديل شد به يك پديده عادي براي تمام مردم و خودرو بخشي از زندگي روزمره ايرانيها شد كه بدون آن زندگيشان خيلي چيزها كم داشت. از همان جايي كه طرح نانوشته «هر خانواده، يك خودرو» كليد خورد ترافيك بعد گستردهتري پيدا كرد و ساعات كم ترافيك و بي ترافيك تبديل شد به يك رويا براي ماشينسواراني كه براي رفاه حال خودشان و خانواده از يك ليزينگ با تسهيلات ويژه خودرو خريداري كرده بودند. حالا نام تعطيلات كه ميآيد همه از ترافيك جادههاي منتهي به شمال كشور ميگويند. حال هر چقدر روزهاي اين تعطيلات بيشتر باشد، حجم ترافيك جادهها هم بيشتر خواهد بود و مردم با آگاهي از اين حجم گسترده ترافيك باز هم قصد سفر ميكنند و گويي تنها گزينه موجود هم شهرهاي شمالي كشور است. بعضي ميگويند علاوه بر وجود خودرو كه سفر را آسان ميكند، دليل انتخاب شهرهاي شمالي به عنوان نخستين و گاهي تنها گزينه سفر تهرانيها اين است كه غالب اين افراد يك «ويلاي نقلي» در يكي از شهرهاي شمالي خريداري كردهاند و براي تغيير آب و هوا چند روزي را فارغ از هياهوي شهر ميخواهند در ويلاي شخصيشان بگذرانند و عده ديگري حجم گسترده خدمات رفاهي را در شهرهاي شمالي دليل اين انتخاب ميدانند.
تعطيلات پاياني هفته گذشته هم از اين قاعده مستثني نبود و سيل مسافران به سمت سواحل شمالي كشور روان شد و همين شد بهانه ترافيك سنگين جادهها كه هواي مقصد را از ذهن مسافران در راه مانده، بيرون ميكرد اما راه بازگشت و انصراف از سفر هم بسته بود. همين شده بود بهانه انتشار تصاويري از مسافران كه در جاده شمال از ماشينها پياده شده بودند و در ميان جاده بساط پيكنيكشان را پهن كرده بودند و سعي ميكردند از لحظات تعطيلاتشان استفاده كنند. پوشش اخبار لحظه به لحظه وضعيت جادههاي شمال كشور از يك روز پيش از شروع تعطيلات تبديل به بخش ثابت خبرگزاريها شده است، عدهاي هم از طريق تلگرام در جريان اين اخبار قرار داشتند اما با وجود اعلام رسانهها مبني بر ترافيك شديد جادههاي منتهي به شمال كشور، مسافران همچنان مصرانه راه جاده را پيش ميگرفتند و ساعتها ماندن در ترافيك را به تغيير مقصد سفرشان ترجيح ميدادند.
روز چهارشنبه بود كه رسانهها اعلام كردند حجم ترافيك در جاده چالوس و تونل كندوان به حدي بوده كه عدهاي از مسافران كه بيش از يك ساعت داخل تونل كندوان در ترافيك قفل شده اين جاده مانده بودند، با مشكل تنفسي مواجه شدند. اما حتي اين خبر هم از بار ترافيكي اين مسير كم نكرد. ميزان استقبال مردم از سفر به شمال كشور و انتخاب آگاهانه ترافيك جادههاي شمال به حدي شده كه دستمايه طنازيها در فضاي مجازي قرار گرفت.
يكي از كاربران توييتر با نام شبگردان در حساب خود نوشت: «تهرانيها آنقدر به ترافيك عادت كردند، چند روز هم كه تهران خلوته ميگن دلم گرفت، پا شو بريم يه كم تو ترافيك جاده هراز حالمون عوض شه.» در تعطيلات روزهاي پاياني هفته گذشته هر كس به نحوي سعي داشت مسافران را از سفر به شمال كشور منع كند؛ تا جايي كه گزارشگران و مجريان تلويزيوني هم در كنار تمام تبليغات ميان برنامهشان به تهرانيها تذكر ميدادند كه ترافيك جادههاي شمالي كشور را از چيزي كه هست سنگينتر نكنند. مسئولان راهور ناجا تنها به تذكراتي به مسافران و رانندگان براي اين كه آرامش خود را در ترافيك حفظ كنند، اكتفا ميكردند و همان راهكار هميشگي براي كنترل ترافيك جادههاي شمالي، يعني يك طرفه كردن جادهها را در پيش گرفته بودند اما به كارگيري اين راهكار تا حدود زيادي تنها به سود مسافران است و براي كساني كه ساكن شهرهاي بين راهي محدوده مسيرهاي يكطرفه شده هستند همواره مشكلاتي را ايجاد ميكند كه كمتر به آن توجه ميشود.
علاوه بر بررسيهاي كارشناسانه در اين زمينه، كاربران فضاي مجازي هم مثل هميشه از قافله اظهارنظر و اطلاعرساني در اين مورد جا نماندند. گويي ترافيك جادههاي منتهي به شمال كشور خصوصا جاده چالوس به خودي خود بخشي از تفريح و سرگرمي و جذابيتهاي سفر مردم در تعطيلات شده است. بسياري از كساني كه در ترافيك جادههاي شمالي مانده بودند سرشان را با انتشار اخبار لحظه به لحظه در تلگرام و توييتر و اينستاگرام گرم ميكردند و همين موضوع باعث شد تا از جوانب مختلف و از زاويههاي گوناگون اخبار در مورد ترافيك جادهاي در تعطيلات منتشر شود. در اينستاگرام كاربران با انتشار تصاويري از ترافيك سنگيني كه در جاده وجود داشت، لبخند كشداري به دوربين جلو موبايلشان ميزدند، به شكلي كه كمتر ميشد نارضايتي از اين وضعيت را در چشمانشان ديد اما بعضي از كاربران هم نگاه كلانتري به موضوع ترافيك داشتند.
علي در حساب توييتر خود انتقادي را مطرح كرده بود كه ميتواند براي مسئولان حوزه حمل و نقل قابل توجه باشد: «با اين همه مسافر چرا سرويس قطار و خدمات ريلي راهآهن شمال هنوز تعطيل است؟» بعضي از كاربران هم با انتقاد از شيوه رانندگي مردم و فرهنگ غلط رانندگي مسافران را دليل اين حجم سنگين ترافيك ميدانستند و با انتشار تصاويري از بينظمي مردم در رانندگي انتقاداتشان را طرح ميكردند. داوود با انتشار تصويري از بينظمي ماشينها در ترافيك سنگين جاده چالوس نوشته بود: «با اين شيوه رانندگي بهترين جادههاي دنيا هم قفل ميشه.» در بين تمام تصاوير منتشر شده از ترافيك تعطيلات عيد فطر اما بعضي از تصاوير بيشتر بين كاربران فضاي مجازي انتشار پيدا ميكردند، چادر زدن يكي از مسافران در جاده چالوس كه طنزي تلخ را به تصوير كشيده بود يا اقامت مردم در حاشيه جاده يا وسط جاده و در كنار ماشينشان كاملا گوياي اين بود كه ترافيك، خود تبديل به تفريح و شايد هم بخشي از جاذبه سفر به شمال كشور در تعطيلات شده است.
روز جمعه سردار مهري، رييس پليس راهور ناجا ضمن اعلام اين كه از بعدازظهر جمعه محورهاي هراز و چالوس يكطرفه ميشوند، طي بيانيهاي از مردم خواست تا اگر كار ضروري ندارند شنبه و يكشنبه به تهران بازگردند.
سرهنگ مسلم شيرمحمدي، كارشناس راهنمايي و رانندگي در گفتوگو با «اعتماد» در تشريح دلايل بسته شدن مسيرهاي منتهي به شهرهاي شمالي كشور در تعطيلات اخير گفت: «آغاز تابستان امسال مصادف شده بود با شروع ماه رمضان كه طبيعتا باعث كاهش سفرها ميشود. در حقيقت عيد فطر امسال و مقارن شدن آن با روز جمعه بهترين فرصت براي آغاز سفرهاي تابستاني شد.»
او گفت: «ما پيشبيني افزايش تردد در مسيرهاي منتهي به شهرهاي شمالي را داشتيم ولي حجم ترددها به قدري زياد بود كه خارج از تصور ما بود و ما را غافلگير كرد.»
شيرمحمدي با ذكر اين كه يكي از دلايل بروز اين مشكل و ساعتها توقف خودروها در جادههاي ياد شده، عدم اطلاعرساني درست و به موقع براي جلوگيري از ادامه تردد مردم به جادههاي شمالي بوده است، گفت: «اگر مردم از همان روز اول و ساعتهاي بعد از نماز عيد فطر از وضعيت راهها مطلع ميشدند، مسلما اين وضعيت پيش نميآمد و خيليها از سفر منصرف ميشدند.»
او در پاسخ به اين سوال كه آيا آماري از مقدار تردد خودروها در مسيرهاي منتهي به شهرهاي شمالي در اين سه روز وجود دارد يا خير، گفت: بر اساس آمار ثبت شده توسط دستگاههاي ركوردگير تنها در روز پنجشنبه بيش از ١٦٠ هزار تردد در سه مسير فيروزكوه، هراز و چالوس ثبت شد. اين آمار در كل اين مدت به بيش از ٤٠٠ هزار تردد ميرسد؛ در حالي كه روزانه در اين سه مسير به طور استاندارد، حداكثر صد هزار خودرو ميتوانند تردد داشته باشند. به بياني در روز پنجشنبه بيش از ٦٠ درصد بيشتر از ظرفيت جاده وارد مسير شده بودند.»
شيرمحمدي در ادامه به عنوان راهكاري براي حل مشكل دايمي تردد در جادههاي شمالي كشور گفت: «در درجه اول بايد فكري براي جادههاي ياد شده كرد؛ چرا كه اصولا اين جادهها كشش اين همه تردد را ندارند. ثانيا بايد در زمان بروز چنين مواردي به سرعت به مردم اطلاعرساني كرد تا بتوانند تصميمگيري درستي داشته باشند و بالاخره اين كه اگر تعطيلات كشورمان به جمعه و شنبهها تغيير كند، مردم فرصت بيشتري براي مسافرت خواهند داشت و ديگر با هر تعطيلاتي براي مسافرت به جادهها هجوم نميآورند.»
ويكي
شنبه ۱۹ تیر ۹۵ ۲۲:۵۰ ۹ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است